Skrzynia biegów umożliwia kierowcy zmianę trybu, prędkości i kierunku jazdy autem przy jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu mocy silnika. Za pomocą tego urządzenia można regulować moment obrotowy otrzymywany z silnika, zwiększając lub zmniejszając go w zależności od warunków jezdnych.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów skrzyni biegów
Manualne skrzynie biegów pojawiły się u zarania przemysłu motoryzacyjnego, ale do dziś pozostają popularne. Są stosunkowo niedrogie, charakteryzują się wysoką niezawodnością i doskonale nadają się do sportowego stylu jazdy, ponieważ umożliwiają kierowcy precyzyjną kontrolę nad sytuacją na drodze. Niemniej jednak są mniej wygodne w obsłudze, zwłaszcza dla początkujących kierowców.
Półautomatyczne przekładnie to zaawansowane wersje skrzyni manualnych. Mają podobną konstrukcję, ale zwalnianie sprzęgła i zmiana biegów są w nich zautomatyzowane. Są opłacalne, dość niezawodne i pomagają poprawić osiągi pojazdu.
Skrzynie biegów CVT są typu bezstopniowego. Pozwalają pojazdowi wykazać się najlepszymi osiągami dynamicznymi, poprawiają oszczędność paliwa i umożliwiają pracę silnika pod umiarkowanym obciążeniem, ale nie nadają się do przenoszenia wysokich momentów obrotowych. Poza tym są mniej niezawodne w porównaniu z innymi rodzajami przekładni.
Automatyczne skrzynie biegów zbudowane są z hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego oraz zestawu przekładni planetarnych. Charakteryzują się niezawodnością i prostotą obsługi, ale sprawiają, że samochód zużywa dość dużo paliwa i wykazuje umiarkowane przyspieszenie.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Wymieniaj olej przekładniowy w odpowiednim czasie. Przeciętnie trzeba to robić co 60 000 km, ale najlepiej jest sprawdzić w dokumentacji technicznej pojazdu dokładne interwały wymiany. Lekceważenie interwałów wymiany prowadzi do przedwczesnego zużycia elementów. Wśród oznak wskazujących na konieczność wymiany oleju jest jego pienienie, zmiana koloru, zmętnienie oraz silny zapach spalenizny. Automatyczne skrzynie biegów zaczynają się ślizgać. Przy przyspieszaniu można zauważyć, że silnik traci moc na jakiś czas.
- Podczas jazdy staraj się nie trzymać ręki na drążku zmiany biegów. Skutkuje to nadmiernym luzem pomiędzy elementami mechanizmu dźwigni zmiany biegów. W związku z tym zwiększa się luz dźwigni zmiany biegów, co może utrudniać wrzucenie biegu.
- Zmieniaj biegi tylko przy całkowicie wciśniętym pedale sprzęgła. W przeciwnym razie skrzynia biegów jest narażona na duże obciążenia i może ulec przedwczesnemu zużyciu. Widelec, tuleje synchronizatorów i pierścienie blokujące zużywają się. Zębatki zaczynają się ześlizgiwać. Podczas zmiany biegów mogą pojawić się nietypowe dźwięki.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
U nas możesz kupić elementy skrzyni biegów do swojego auta. Jesteśmy gotowi zaoferować naszym klientom szeroką gamę produktów, przystępne ceny, gwarancję jakości i szybką dostawę.