Układ chłodzenia silnika zapobiega przegrzaniu silnika. W zależności od konstrukcji samochodu może być również stosowany do chłodzenia turbosprężarki, oleju przekładniowego lub gazów spalinowych w układzie recyrkulacji spalin. Stosowany jest również do ogrzewania powietrza w układzie grzewczym, wentylacji i klimatyzacji.
Charakterystyczne cechy różnych układów chłodzenia silnika
Układy chłodzenia silnika różnią się między sobą liczbą podzespołów zintegrowanych w jednym systemie, temperaturą otwarcia zaworu termostatu, temperaturą aktywacji wentylatora i typem chłodnicy. Obecnie są one wykonane głównie z aluminium i miedzi. Zbiorniki wyrównawcze mogą być z kolei wykonane z plastiku.
Rury układu mogą mieć przekrój okrągły lub owalny. Przekrój owalny umożliwia lepszą zdolność wymiany ciepła. Do poprawy odprowadzania ciepła używa się płaskich lub falistych lamelek. Rury faliste są bardziej wydajne.
W układzie chłodzenia silnika może być zastosowana jedna lub więcej pomp wody. Jeśli jest ich kilka, wydajność chłodzenia jest znacznie wyższa, a układ obejmuje zazwyczaj więcej chłodzonych podzespołów.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli spadnie poniżej normy, wydajność układu pogorszy się, co może doprowadzić do przegrzania silnika. Jeśli poziom płynu chłodniczego jest zbyt niski, na desce rozdzielczej zapali się odpowiednia kontrolka. Kolorowe kałuże pod samochodem w pobliżu podzespołów układu chłodzenia są oznaką wycieku płynu.
- Dokonuj terminowej wymiany płynu chłodniczego. Z reguły zaleca się robić to raz na 2-3 lata. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji sprawdź instrukcję obsługi swojego samochodu. W płynie chłodniczym mogą gromadzić się zanieczyszczenia i produkty korozji, a także produkty zużycia pompy wody. Z czasem powoduje to zapychanie się rur chłodnicy i prowadzi do tworzenia korków powietrznych. Przegrzanie silnika wskazuje na obecność zatorów powietrznych w układzie chłodzenia. W okresie zimowym można również zauważyć słabą wydajność nagrzewnicy kabiny.
- Zamontuj nowe przewody elastyczne i rury raz na 3-4 lata. Zazwyczaj są one wykonane z gumy i z czasem tracą swoją elastyczność. Skutkuje to wyciekiem płynu. Ponadto stary przewód może pęknąć podczas jazdy, uniemożliwiając dalszą jazdę.
- Używaj wyłącznie płynu chłodniczego, który spełnia określone wymagania układu chłodzenia silnika w Twoim aucie.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
U nas możesz kupić elementy układu chłodzenia silnika. Nasz katalog oferuje szeroki asortyment wysokiej jakości produktów z długoterminową gwarancją.