Układy kierownicze umożliwiają kierowcy kontrolowanie kierunku jazdy autem. Jest to jeden z kluczowych układów samochodowych. Zmiana kierunku jazdy w samochodach osobowych jest zazwyczaj dokonywana poprzez skręt przednich kół pod odpowiednim kątem. Układ zbudowany jest z kierownicy, kolumny kierowniczej, przekładni i mechanizmu zwrotniczego.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów układów kierowniczych
Układy kierownicze w różnych pojazdach mają na ogół podobną budowę. Niemniej jednak konstrukcja poszczególnych podzespołów może się różnić. Jedną z głównych różnic jest mechanizm kierowniczy. Istnieją zębatkowe, ślimakowe i śrubowe przekładnie kierownicze. Przekładnia zębatkowa charakteryzuje się prostotą i wysoką wydajnością, ale jest podatna na obciążenia i wibracje. Przekładnia ślimakowa znacznie lepiej wytrzymuje obciążenia, zapewnia szeroki kąt skrętu kierownicą i najlepszą manewrowalność, niemniej jednak jest znacznie droższa i wymaga regularnej regulacji. Przekładnia śrubowa jest stosowana w pojazdach terenowych z zawieszeniem zależnym kół napędzanych.
Kolumna kierownicy może być regulowana lub nieregulowana. W zależności od marki, modelu i wersji wyposażeniowej pojazdu można regulować jej wysokość i zasięg.
W celu zmniejszenia siły wymaganej do skrętu kierownicą w układzie montowane jest wspomaganie układu kierowniczego. Może być hydrauliczne lub elektryczne. Znacznie bardziej powszechne jest wspomaganie hydrauliczne. Ma prostą budowę i jest niezawodne, ale wymaga regularnego serwisowania. Zaletą wspomagania elektrycznego jest fakt, że można je stosować w różnych systemach elektronicznych.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Staraj się nie skręcać całkowicie kierownicą zbyt szybko i nie trzymaj jej w tej pozycji dłużej niż 3 sekundy. Może to spowodować wzrost ciśnienia w hydraulicznym wspomaganiu kierownicy i wyciek. Problem można wykryć po śladach płynu na korpusie części lub kałużami pod samochodem, które są zazwyczaj w kolorze czerwonym, niebieskim, żółtym lub zielonym.
- Zwolnij podczas jazdy w terenie i po kiepskich nawierzchniach drogowych. Obciążenia podczas jazdy mogą prowadzić do pęknięcia lub deformacji przekładni kierowniczej i zniszczenia łożysk końcówek drążków kierowniczych. Odgłosy stukania dobiegające z przedniej części pojazdu wskazują na ten problem. W niektórych przypadkach kierownica ulegnie zablokowaniu.
- Regularnie sprawdzaj i reguluj napięcia paska alternatora. Jeśli się ześlizgnie, działanie hydraulicznej pompy wspomagania będzie utrudnione. Można wtedy zaobserwować, że kierownica jest sztywna i trudna do skręcenia.
- Regularnie dokonuj przeglądu osłon przekładni kierowniczej, a w razie potrzeby wymień je. Gdy ulegną rozdarciu, do wnętrza mechanizmu może dostać się brud i wilgoć. Spowoduje to poważne zużycie współpracujących ze sobą powierzchni i ich korozję. Z tego samego powodu nie zaleca się stosowania uniwersalnych plastikowych opasek zaciskowych - lepiej jest użyć metalowych obejm przeznaczonych specjalnie do Twojego modelu samochodu. Uszkodzone osłony można zauważyć podczas przeglądu: brud lub ślady smaru będą widoczne na popękanych obszarach.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
Zakup elementów układu kierowniczego w naszym sklepie internetowym to najlepszy sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Wiele komponentów jest dostępnych w promocyjnych cenach. Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać aktualne informacje o naszych najlepszych ofertach.