Układ zapłonowy jest stosowany w pojazdach z silnikiem benzynowym i jest odpowiedzialny za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Układ podgrzewania jest instalowany w pojazdach z silnikiem Diesla i służy przede wszystkim do uruchamiania silnika, gdy na zewnątrz jest zimno, a także do zapewnienia płynnej pracy silnika w różnych trybach roboczych.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów układów
Układy zapłonowe mogą być następującego rodzaju: stykowe, bezstykowe i bezrozdzielaczowe (elektroniczne). Układy stykowe są w dzisiejszych czasach coraz rzadziej spotykane. Mają prostą konstrukcję, ale jednocześnie wiele wad: są podatne na ścieranie styków i są źródłem zakłóceń elektromagnetycznych. Ich niezawodność i skuteczność zależy w dużej mierze od trybu jazdy. Układy bezstykowe są bardziej zaawansowane. Charakteryzują się prostotą regulacji, zapewniają wysoką energię iskry i stabilną pracę niezależnie od temperatury otoczenia. Układy elektroniczne są najbardziej wydajne. Wymagają jedynie drobnych ustawień i są bardzo trwałe.
Układy podgrzewania różnią się przede wszystkim rodzajem świec żarowych i czasem ich aktywacji. Dla przykładu w niektórych układach ogrzewanie odbywa się tylko do momentu osiągnięcia wymaganej temperatury, a w innych jeszcze przez kilka minut po uruchomieniu silnika.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Używaj tylko wysokiej jakości paliwa. W przeciwnym razie końcówki świec zapłonowych lub żarowych zostaną pokryte osadem węglowym. W silnikach benzynowych skutkuje to przerwami zapłonu, co z kolei prowadzi do trudności z uruchomieniem silnika, szarpnięć podczas jazdy, nierównej pracy silnika na biegu jałowym, utraty jego mocy i zwiększonego zużycia paliwa. W przypadku samochodów z silnikami Diesla także mogą wystąpić trudności z odpaleniem silnika, ale zazwyczaj ma to miejsce w niskiej temperaturze otoczenia.
- Wymieniaj olej silnikowy na czas. Lekceważenie harmonogramu wymiany oleju zalecanego przez producenta samochodu prowadzi również do powstawania osadu węglowego i problemów wymienionych powyżej.
- Serwisuj silnik w odpowiednim czasie. Zużyte pierścienie tłokowe i uszczelki trzonków zaworów pozwalają olejowi dostać się do wnętrza komór spalania. Prowadzi to do tworzenia się oleistych osadów z sadzy na świecach zapłonowych. Końcówki świec żarowych ulegają deformacji. Te usterki można wykryć podczas przeglądu silnika.
- Utrzymuj komorę silnika w czystości. W ten sposób można zapobiec korozji i zanieczyszczeniu styków. Niedostateczne zasilanie elektryczne jest niebezpieczne, ponieważ urządzenia w aucie przestaną pracować, co może spowodować trudności z odpaleniem silnika i jego niestabilną pracę.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
W naszym sklepie internetowym możesz kupić elementy układów zapłonowych i podgrzewania. Nasz katalog oferuje szeroki wybór produktów pochodzących od najbardziej niezawodnych producentów. U nas szybko i łatwo znajdziesz części do swojego auta. Dzięki naszym regularnym promocjom będziesz miał doskonałą szansę na zaoszczędzenie pieniędzy.