Zawieszenie zapewnia połączenie pomiędzy nadwoziem samochodu a jego kołami i jest odpowiedzialne za zmniejszenie hałasu i wibracji, które pojawiają się podczas jazdy autem. Poprawia ono prowadzenie i dynamikę samochodu. Głównymi elementami tego układu są amortyzatory, stabilizatory (drążki stabilizatorów), wahacze, a także elementy sprężyste: sprężyny śrubowe, resory piórowe i drążki skrętne.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów zawieszenia
Na tylnej osi niektórych SUV-ów i pojazdów użytkowych stosuje się układ zależny (na przykład na resorach piórowych). Jego główną cechą jest wykorzystanie sztywnej belki, która przenosi ruchy pionowe z jednego koła na drugie. Ma prostą konstrukcję, jest tanie w serwisowaniu i charakteryzuje się trwałością. Niemniej jednak znacznie zwiększa masę osi, co wpływa niekorzystnie na płynność jazdy.
Najczęściej spotykanym niezależnym układem zawieszenia jest kolumna MacPhersona. Zazwyczaj montuje się ją na przedniej osi. Jest ona kompaktowa, lekka i posiada długą żywotność. Ze względu na jej specyficzną konstrukcję koła samochodu mogą być lekko przesunięte względem siebie.
Układ z podwójnym wahaczem poprzecznym może być używany zarówno na przedniej, jak i tylnej osi. Poprawia sterowność, zapewnia dobrą przyczepność i minimalizuje zużycie opon. Jego wadą jest duży rozmiar i pracochłonne serwisowanie.
Układ wielowahaczowy jest stosowany głównie na tylnej osi. Jest on lekki, cichy i zapewnia płynną jazdę. Jego elementy są dość drogie, a wymiana wymaga posiadania konkretnych umiejętności.
Belka skrętna jest rodzajem układu wykorzystywanego zazwyczaj na tylnej osi. Charakteryzuje się wysoką niezawodnością i niewielkim rozmiarem. Minimalizuje przechyły nadwozia. Jedną z jej wad jest tendencja do nadsterowności.
Niektóre rodzaje zawieszenia są regulowane. Należą do nich układy aktywne, które posiadają elektroniczną regulację sztywności stabilizatorów, siły tłumienia, prześwitu i pozostałych parametrów. Można je dostosować do różnych stylów jazdy i warunków eksploatacyjnych samochodu. Ten rodzaj układu charakteryzuje się skomplikowaną budową i wysoką ceną.
Niektóre samochody luksusowe są wyposażone w zawieszenie pneumatyczne. Umożliwia ono regulację ustawienia nadwozia samochodu względem drogi dzięki zastosowaniu elementów pneumatycznych. Zapewnia wysoki poziom komfortu, ale jest drogie.
Zasada działania i wymiana: co trzeba wiedzieć?
- Unikaj jazdy w terenie i staraj się jak najłagodniej przejeżdżać przez przeszkody. W przeciwnym razie istnieje ryzyko wystąpienia niewspółosiowości kół, zniekształcenia wahaczy, uszkodzenia amortyzatorów, sprężyn i stabilizatora. Usterki są łatwe do wykrycia podczas wizualnego przeglądu.
- W odpowiednim czasie serwisuj i wymieniaj poszczególne elementy zawieszenia. Używanie wadliwych części pociąga za sobą awarię całego układu. Ściąganie samochodu na jedną ze stron i nierównomierne zużywanie się opon wskazuje często na zniekształcenie wahaczy. Wibracje i stukanie podczas jazdy autem to oznaki awarii sprężyn i amortyzatorów. Jeśli dochodzi do przechyłów nadwozia podczas pokonywania zakrętów, należy zwrócić uwagę na stan stabilizatora.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
W naszym sklepie internetowym możesz kupić części zawieszenia w przystępnych cenach. Częste promocje dają szansę na dodatkowe zaoszczędzenie pieniędzy. Zarejestruj się w naszym sklepie online i kup to, czego potrzebujesz za pomocą kilku kliknięć.