
Geneza Fiata
Z siedzibą w Turynie znajdującym się w północnych Włoszech marka Fiat produkuje i wprowadza na rynek Fiaty S.p.a. spośród szerokiej gamy samochodów osobowych, dostawczych i małych transporterów. Firma jest częścią Fiat Chrysler Automobiles Holding NV, którego siedziba znajduje się w Amsterdamie, w Holandii. Nazwa marki jest skrótem od Fabbrica Italiana Automobili Torino, który został wymyślony w 1899 roku przez dziewięć przedsiębiorstw. Wśród nich można wymienić rodzinę Angelli, która do obecnego czasu jest znacząco zaangażowana w los firmy. W 1903 roku przeprowadzono pierwszy eksport samochodów. Wielkie otwarcie historycznej w czasach dzisiejszych fabryki w okręgu Lingotto w Turynie było punktem startowym do przemysłowej produkcji seryjnej w 1916 roku.
Ogromny sukces we Włoszech
Marka bardzo szybko stała się wiodącym we Włoszech producentem samochodów, znacznie poprawiając w ten sposób masową motoryzację, zwłaszcza w okresie zaraz po zakończeniu drugiej wojnie światowej. Od 1960 roku firma Fiat przejęła luksusowe marki takie jak Ferrari (w 1969 roku), Maserati (w 1993 roku), jak i również w całości lub częściowo swojego rywala Alfę Romeo (w 1986 roku) i Lancię (w 1969 roku). Zaangażowanie w grupę Chrysler LLC było także zawarte w latach 2013/2014, co sprawiło, że firma Fiat stała się siódmym co do wielkości producentem samochodów na świecie.
Wcześniejsze i obecne modele
Fiat rozpoczął swoją produkcję poprzez ręczną produkcję modeli 3 1/2 HP, 6/8 HP oraz 12 HP. W 1912 roku model Zero był pierwszy samochodem produkowanym seryjnie. Marka stała się producentem masowym w 1930 roku. Zwłaszcza modele takie jak 508 ""Balilla"" oraz mały samochód 500, który był znany pod nazwą ""Topolino"", były wyjątkowo szeroko dystrybuowane. Dotyczyło to także nowego modelu 500, który został zbudowany od 1949 roku. Model ten, nazwany ""Cinquecento"", osiągnął status kultowego samochodu i był produkowany do lat 1970-tych. Popularnymi odmianami modelu 500 były mały kombi "" Giardiniera "", sportowa wersja Abarth, a także wersję utworzona przez Steyr-Puch w Austrii, która była wyposażona w mocniejszy silnik. Nieco później powstały większe modele 600 oraz 770 ( ""Multipla""), które odniosły duży sukces. Od 1934 roku producent produkował także popularne modele takie jak ""Jagst"" i ""Neckar"", które były wyjątkowo pożądane w latach 1950-tych i 1960-tych w dawnej fabryce NSU w Heilbronn. Pomimo ich bardzo dobrych opinii, większe modele serii 1400, 1900 oraz 2300 już nigdy nie mogły osiągnąć poziomu popularności małych samochodów. Dodatkowo wersja kompaktowa 850, która była oferowana również w wersji kabrioletu, a także czterodrzwiowe modele 124, 125 oraz 128 były bardzo powszechne. W 1970 roku mały samochód o nazwie Panda stał się legendą. W czasach dzisiejszych, obecny model 500, nowa Panda, trzecia generacja Punto, jak i również kompaktowy sedan Bravo, niewielki SUV Sedici oraz minivan 500L są wyjątkowo poszukiwane na rynku. Nasz sklep internetowy oferuje Tobie części zamienne do wszystkich modeli Fiata, jak i również do modeli innych producentów.