Wałek rozrządu do samochodu
Wałka rozrządu w naszym sklepie online
W każdym czterosuwowym silniku, czy to benzynowym czy diesla, zawory dolotowe i wylotowe sterowane są wałkami rozrządu. W starszych silnikach, każdy cylinder, w których posiada zawór wlotowy i wylotowy, wystarczy jeden wałek rozrządu. Około połowy lat 80. wprowadzono drugi zawór ssący i dodano dodatkowo drugi zawór wylotowy na cylinder. Tego typu agregaty wyposażone w technologię trzy lub czterozaworową potrzebują do sterowania drugiego wałku rozrządu.
Działanie i zastosowanieZależnie od konstrukcji, wałek rozrządu może być zamontowany w różnych obszarach silnika. W silnikach sterowanych oddolnie, wałek rozrządy napędzany jest bezpośrednio, poprzez przekładnię, przez wał korbowy. Przeważnie jest on umieszczony w środku, albo w pobliżu skrzyni korbowej w bloku cylindrów, włączając zawory przez popychacze. W silnikach znajdujących się nad głowicą, wał korbowy umieszczony może być niżej, obok wału korbowego i napędzany przy użyciu przekładni albo za pomocą łańcucha rozrządu. Sterowanie poszczególnymi dźwigienkami zaworowymi na cylindrach odbywa się za pomocą popychaczy. W silnikach OHC (wałek rozrządu ponad głowicą), wałek rozrządu umieszczony jest w głowicy silnika, więc popychacze nie są stosowane.
Okres otwierania zaworuStandardowo wałek rozrządu działa przy połowie prędkości obrotowej silnika, a jego cyklu pracy w czterosuwowym silniku wynosi cztery uderzenia.
Geometria krzywki odpowiada w dużym stopniu za okres trwania otwarcia zaworu, dlatego przy tuningu często wymienia się wałek rozrządu. Cieńsze krzywki oznaczają szybkie otwieranie i zamykanie zaworu, co stosowane jest najczęściej w silnikach z doładowaniem z turbosprężarką.
Jednak czas otwierania i zamykania może być regulowany i dostosowywany podczas działania. Przy zmiennej regulacji silnika wykonywane jest to przy użyciu hydraulicznej regulacji rozrządu za pomocą łańcuchą.
Wałki rozrządu skonstruowane są w ten sposób, aby działać przez cały okres żywotności silnika i jest zazwyczaj wymieniany z powodu wypadku lub przy tuningu silnika.
Odpowiadające Twojemu silnikowi wałek rozrządu, smary do wałka rozrządu lub zawory możesz znaleźć w naszym sklepie internetowym przy pomocy numeru klucza. Podczas wymiany wszystkich uszczelek i paska zębatego należy wymienić również napinacze.
Więcej części zamiennych z tej kategorii Silnik
- Wersja śruby/nakrętki: Śruba pasowana
- Kształt łba śruby / nakrętki: wewnętrzny wielokątny
- Wymiar gwintu: M 6
- Skok gwintu [mm]: 1
- Długość całkowita [mm]: 60
- Długość żruby pod główką [mm]: 54
- Średnica [mm]: 10,4
- Rozmiar klucza: 6
- Klasa wytrzymałości: 8.8
- Długość [mm]: 425
- Szerokość [mm]: 55
- Ciężar [kg]: 4,44
- uwzględnić informację serwisową
- Materiał: Żeliwo
- dla numeru OE: 038109101R
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: ze sworzniem
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z uszczelnieniami
- Długość [mm]: 86
- Długość całkowita [mm]: 94,3
- Wymiar gwintu: M 10
- Skok gwintu [mm]: 1
- Klasa wytrzymałości: 12.9
- Przestrzegać zaleceń producenta pojazdu
- Pozycja / stopień: 1-5
- Ilość: 10
- dla średnicy obudowy od [mm]: 32,000
- Jednostka ilości: Zestaw
- Długość [mm]: 25,000
- Materiał: Stal
- Rodzaj zaworu: dla zaworów wydechowych, dla zaworów dolotowych
- Długość [mm]: 424
- Materiał: Stal węglowa
- Powierzchnia: satynowany na mat
- Masa [g]: 450
- Rodzaj połączenia: Blister
- Długość [mm]: 30
- Wymiar gwintu zewnętrznego: M10 x 1,25
- Sterowanie silnika: Łańcuch rozrządu
- Ciężar [kg]: 0,15