Silnik przekształca energię dostarczaną przez źródło energii elektrycznej lub poprzez spalanie paliwa w energię mechaniczną. Dzięki niej samochód jest wprawiany w ruch.
Cechy charakterystyczne różnych rodzajów silników
Silniki dzielą się na 2 podstawowe grupy: spalinowe (IC) i elektryczne. Elektryczne jednostki napędowe cechują się przyjaznością dla środowiska, cichą pracą i niskimi kosztami serwisowymi. Tego typu silnik może być stosowany niezależnie w samochodach elektrycznych lub w połączeniu z silnikiem spalinowym w pojazdach hybrydowych.
Silniki o spalaniu wewnętrznym mają skomplikowaną budowę - do funkcjonowania potrzebują oleju, paliwa i płynu chłodzącego. W celu wydłużenia ich żywotności ważne jest dokonywanie ich przeglądu co każde 100 000 przejechanych kilometrów. Jako paliwo wykorzystywane są benzyna, olej napędowy, ciekły gaz ziemny LNG, gaz ropopochodny LPG lub wodór. Jednostki napędowe mogą być wyposażone w gaźnik lub układ wtrysku paliwa. Gaźniki można spotkać w silnikach o niskiej mocy, które są mało wydajne paliwowo i nie są montowane w nowoczesnych samochodach. Układ wtrysku paliwa zapewnia precyzyjną kontrolę wtrysku i rzadziej się zapycha.
Praca silnika spalinowego o spalaniu wewnętrznym nie jest możliwa bez:
- mechanizmu korbowego: tłoków, sworzni tłokowych, korbowodów, wału korbowego,
- mechanizmu rozrządu: pasków i łańcuchów napędowych, ich kół pasowych i napinaczy,
- układu chłodzenia: pompy wody, chłodnicy, rur i przewodów, termostatu, wentylatora,
- układu smarowania: filtra oleju, miski olejowej, pompy, uszczelek,
- układu zapłonowego: świec zapłonowych, cewek, przewodów wysokiego napięcia,
- czujników i mierników: przepływomierza masowego powietrza, sondy Lambda, czujników położenia wałka rozrządu i wału korbowego, czujnika temperatury płynu chłodzącego,
- uszczelnień i uszczelek odpowiedzialnych za szczelność zespołów i wielu innych elementów.
Zastosowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć?
- Zapobiegaj przegrzewaniu się silnika. Nieprawidłowa temperatura może być wynikiem wycieku płynu chłodzącego, uszkodzenia pompy wody lub nieszczelności chłodnicy. Objawy awarii to niski poziom płynu chłodniczego w zbiorniku, zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej, a także plamy płynu chłodniczego pod samochodem.
- Nie stosuj paliwa o nieodpowiedniej liczbie oktanowej. Doprowadzi to do wystąpienia zjawiska spalania stukowego, zużycia elementów mechanizmu korbowego, a także uszkodzenia tłoków. Pierwszymi oznakami awarii jest nietypowe, metaliczne stukanie, które słychać podczas pracy silnika.
- Wymieniaj olej ściśle zgodnie z interwałami określonymi przez producenta samochodu. Stosuj wyłącznie wysokiej jakości środek smarny posiadający odpowiednie właściwości. Z czasem olej traci swoje właściwości i nie jest w stanie prawidłowo smarować wszystkich elementów silnika, co prowadzi do ich szybszego zużycia ściernego. Ponadto dochodzi do przegrzewania się jednostki napędowej, zatkania kanałów olejowych i wirowania łożysk korbowodów. Usterki sygnalizowane będą zwiększonym zużyciem paliwa i oleju, niestabilną pracą silnika i zapaleniem się kontrolki "Check Engine" na desce rozdzielczej.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
Chcesz kupić części silnika w przystępnej cenie? Zostań klientem naszego sklepu internetowego. Śledź promocji na topczescizamienne.pl, aby zakupić części samochodowe na najkorzystniejszych warunkach. Zakupy w naszym sklepie online są zawsze proste i tanie.