
Amortyzatory i sprężyny to elementy przeznaczone do tłumienia wibracji, które występują w zawieszeniu pojazdu podczas jazdy. Odpowiedzialne są za komfort jazdy, a ich stan jest niezwykle ważny dla bezpieczeństwa na drodze.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów komponentów
Amortyzatory mogą występować w formie jedno- lub dwururowej. Pierwsze z nich są droższe, montowane w mocnych samochodach sportowych i przyczyniają się do stabilności i sterowności pojazdu, ale zapewniają mniejszy komfort. Części dwururowe są mniej podatne na zniekształcenia, zapewniają bardziej miękką i płynną jazdę, ale mniej nadają się do jazdy z dużą prędkością. Amortyzatory mogą być wypełnione wyłącznie olejem lub olejem i sprężonym gazem, co wpływa na ich parametry robocze.
Sprężyny różnią się między sobą średnicą i przekrojem drutu, z którego są wykonane. Mogą mieć kształt cylindryczny, stożkowy lub baryłkowy. Sprężyny cylindryczne mają klasyczną budowę. Stożkowe charakteryzują się długim skokiem, ponieważ w momencie ściśnięcia ich zwoje nie stykają się ze sobą. Elementy baryłkowe również mają długi skok, ale są w stanie wytrzymać duże obciążenia.
Resory piórowe charakteryzują się wysoką niezawodnością i dużą nośnością. Montuje się je głównie w pojazdach użytkowych.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Elementy te należy wymieniać parami na jednej osi. Ich właściwości robocze ulegają stopniowej zmianie wraz z upływem czasu. Dlatego też nowe i już używane części mają inną charakterystykę. Wymiana tylko jednego z tych elementów prowadzi do niewyważenia zawieszenia. Jego objawy to słaba sterowność i stabilność pojazdu. W niektórych przypadkach dochodzi do deformacji nadwozia.
- Nie należy przeciążać samochodu. Może to spowodować przedwczesne zużycie elementów zawieszenia. Na przykład sprężyny zaczną opadać. Ich zwoje zaczną dotykać się nawzajem. Ze względu na zmniejszoną siłę zwój sprężyny może pęknąć, gdy samochód przejeżdża przez przeszkodę. Można to wykryć podczas przeglądu wizualnego zawieszenia. Zmiana prześwitu jest również oznaką awarii.
- Regularnie myj swój samochód. Sprawdzaj szczelność osłon przegubów osi. Wystawienie na działanie wilgoci i brudu jest groźne dla tłoczyska amortyzatora. Poza tym jeśli uszczelnienie straciło swoją elastyczność, z części zacznie wyciekać olej. Plamy na jego korpusie świadczą o obecności problemu.
- Regularnie smaruj resory piórowe. W przeciwnym razie ich elementy będą się szybciej zużywać. Zazwyczaj piszczenie tych elementów podczas jazdy oznacza, że wymagają smarowania.
- Unikaj agresywnego stylu jazdy, staraj się jeździć spokojnie i ostrożnie. W przeciwnym razie korpus amortyzatora może ulec deformacji, a cały podzespół ulegnie zakleszczeniu. Jednocześnie pogarsza się sterowność i stabilność pojazdu oraz wydłuża się droga hamowania. Ucierpi na tym także komfort jazdy.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
Nasz sklep jest najlepszym miejscem, w którym można kupić amortyzatory, sprężyny i resory piórowe. Nasz asortyment obejmuje wyłącznie wysokiej jakości części samochodowe, na które zapewniona jest długa gwarancja. Regularnie pojawiają się u nas oferty promocyjne na wiele produktów.