
System wycieraczek służy do usuwania brudu i wilgoci z powierzchni szyby przedniej, a w niektórych pojazdach także z tylnej szyby. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie kierowcy dobrej widoczności przy złej pogodzie. Ponadto umożliwia zmycie brudu z szyb bez wysiadania z samochodu.
Charakterystyczne cechy różnych systemów wycieraczek
Systemy wycieraczek instalowane w samochodach mogą różnić się między sobą konstrukcją. Zazwyczaj zbudowane są z dwóch podsystemów: wycieraczek i spryskiwaczy. W niektórych pojazdach spryskiwacze służą do mycia nie tylko szyb, ale także reflektorów.
W niektórych pojazdach można nimi myć tylko przednią szybę, w innych - zarówno przednią, jak i tylną szybę.
Systemy te różnią się również sposobem, w jakim są sterowane. W niektórych samochodach wycieraczki i spryskiwacze są sterowane ręcznie, w innych aktywowane są czujnikiem deszczu.
Główną różnicą pomiędzy systemami wycieraczek jest rodzaj piór wycieraczek. Mogą być one konwencjonalne, płaskie lub hybrydowe. Pióra konwencjonalne mają klasyczną konstrukcję, są tanie i uniwersalne. Pióra płaskie zapewniają najdokładniejsze czyszczenie szyby, ale muszą odpowiadać wymaganiom konkretnego modelu samochodu. Pióra hybrydowe są połączeniem uniwersalności i wydajności. Są jednak dość drogie.
Zbiornik na płyn do spryskiwaczy i pióra wycieraczek mogą być podgrzewane, co jest niezwykle istotne w okresie zimowym.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Zawsze upewnij się, że wewnątrz zbiornika na płyn do spryskiwaczy znajduje się wystarczająca ilość płynu. Jeśli wycieraczki przesuwają się po suchej szybie, może to spowodować jej zarysowanie.
- Od czasu do czasu przemyj pióra wycieraczek wodą. W rowkach gumy czasami gromadzi się piasek, który może doprowadzić do zarysowania szyby wskutek tarcia.
- Zaleca się regularne smarowanie przegubów kulowych: ze względu na narażenie na brud i wilgoć są podatne na korozję. Jako środka smarującego można użyć np. sprayu WD-40. Korozja powoduje zakleszczenie się przegubów kulowych, co z kolei skutkuje szarpanymi ruchami i hałasem z piór wycieraczek.
- Z reguły płynu do spryskiwaczy nie należy rozcieńczać wodą. Jedynym wyjątkiem są koncentraty. Niemniej jednak podczas rozcieńczenia płynu należy ściśle przestrzegać proporcji podanych przez producenta na etykiecie. W przeciwnym razie roztwór może zamarznąć. Dość trudno jest rozmrozić system wycieraczek: w tym celu trzeba będzie zaparkować swój samochód w ogrzewanym garażu, poczekać, aż na zewnątrz będzie cieplej lub wyjąć zbiornik wyrównawczy, aby go ogrzać, a następnie przepłukać przewody i dysze gorącą wodą. Zauważysz, że płyn zamarzł poprzez brak wody w momencie aktywacji spryskiwaczy.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
W naszym sklepie internetowym można kupić elementy systemu wycieraczek w atrakcyjnej cenie. Regularne ceny promocyjne części z najbardziej popularnych kategorii pomogą Ci jeszcze bardziej zaoszczędzić na zakupach. Szybka dostawa oznacza możliwość natychmiastowej wymiany uszkodzonych części.