Układ hamulcowy służy do zatrzymywania pojazdu, zwalniania go lub unieruchomienia po zaparkowaniu. Składa się z siłownika i mechanizmów hamulcowych. Musi być utrzymywany w dobrym stanie technicznym, ponieważ jego skuteczność ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów układów hamulcowych
Każdy samochód posiada zasadniczy i postojowy układ hamulcowy. Pierwszy z nich jest głównym układem i jest używany zawsze, kiedy trzeba się zatrzymać. Zazwyczaj posiada on siłownik hydrauliczny. Głównymi elementami układu są: pedał służący do obsługi układu, pompa hamulcowa, która przekształca wysiłek kierowcy w ciśnienie hydrauliczne, rury i przewody transportujące płyn hamulcowy znajdujący się pod ciśnieniem oraz mechanizmy hamulcowe odpowiedzialne za zatrzymanie każdego poszczególnego koła. Te ostatnie mogą być typu tarczowego lub bębnowego.
Hamulec postojowy jest zwykle używany podczas parkowania na wzniesieniu lub przed dłuższy czas, ponieważ zapobiega samoczynnemu poruszaniu się pojazdu. Jest on również stosowany jako awaryjny układ hamulcowy w przypadku awarii głównego układu. Obsługuje się go za pomocą dźwigni umieszczonej między siedzeniem kierowcy a przednim siedzeniem pasażera. Siła hamowania jest przenoszona za pomocą linki. Jako mechanizmy hamulca postojowego w pojazdach mogą być używane bębny lub zaciski hamulcowe zasadniczego układu hamulcowego lub oddzielne bębny.
Niektóre samochody są wyposażone w elektryczny hamulec postojowy. Jest on uruchamiany poprzez naciśnięcie przycisku, a klocki hamulcowe są przesuwane nie za pomocą linki, ale za pomocą silnika elektrycznego, który często jest wbudowany bezpośrednio w zacisk hamulca.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Regularnie mierz grubość okładzin tarcz i klocków hamulcowych: elementy te zużywają się z biegiem czasu. W przypadku silnego zużycia skuteczność hamowania drastycznie się zmniejsza. Wydłuża to drogę hamowania. Gdy tarcze i klocki hamulcowe ulegają zużyciu, zwiększa się luz na pedale. Czasami zaczyna on wibrować.
- W razie montażu nowych klocków hamulcowych najlepiej jest zdjąć cały zacisk. Pomoże to w usunięciu brudu i produktów zużycia z powierzchni współpracujących zacisku oraz zapobiegnie zatarciu nowych części. Klocki hamulcowe, które regularnie się blokują, pogarszają skuteczność hamowania.
- Od czasu do czasu nasmaruj sworznie prowadzące zacisku hamulcowego. W przeciwnym razie może dojść do ich zatarcia. Jest to niezwykle groźne, ponieważ mechanizm hamulcowy może ulec awarii. Poza tym klocki i tarcze hamulcowe ulegają wtedy przedwczesnemu zużyciu. Tarcze mogą się wypaczyć wskutek przegrzania. W takich przypadkach samochód zaczyna ściągać na jedną ze stron. W kabinie można pojawić się zapach spalenizny.
- Należy regularnie sprawdzać układ hamulcowy pod kątem wycieków. W przypadku ich wystąpienia zabrania się dalszej jazdy autem. Niski poziom płynu hamulcowego stwarza ryzyko zmniejszenia skuteczności hamowania, a nawet całkowitej awarii hamulców. Objawami ewentualnych wycieków są plamy pod pompą hamulcową lub kołami, a także zapadnięty lub miękki pedał hamulca.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
Nasz sklep internetowy oferuje ogromny wybór wysokiej jakości komponentów. Większość z nich, jak np. elementy układu hamulcowego można kupić w okazyjnej cenie. Zapisz się do naszego newslettera, aby być pierwszą osobą, która dowie się o naszych promocjach.