Samochodowe układy wydechowe pełnią wiele ważnych funkcji. Zbierają i odprowadzają gazy spalinowe, nie dopuszczając do ich przedostania się do kabiny pojazdu. Zmniejszają także toksyczność emitowanych spalin i pochłaniają wibracje dźwiękowe, dzięki czemu silnik pracuje ciszej. Każdy układ zbudowany jest z kolektora wydechowego, katalizatora, rezonatora i tłumika, rur łączących oraz czujników. W pojazdach z silnikiem Diesla układ wydechowy zawiera również filtr cząstek stałych.
Charakterystyczne cechy różnych układów wydechowych
W dzisiejszych czasach elementy układu wydechowego są zazwyczaj wykonane ze stali węglowej, aluminiowanej lub nierdzewnej, jak również z tytanu. Części wykonane ze stali węglowej są najtańsze, a jednocześnie najmniej trwałe. Średnio starczają na około 2 lat użytkowania i są w znacznym stopniu narażone na korozję. Niektóre części są pokryte cynkiem w celu zapewnienia ochrony przed rdzą. Elementy wykonane ze stali aluminiowanej starczają na dłuższej, średnio na 3-6 lat w zależności od warunków eksploatacji samochodu. Jeszcze bardziej wytrzymałe są części ze stali nierdzewnej: są w stanie wytrzymać 10-15 lat użytkowania, ale ma to odzwierciedlenie w ich cenie. Tytanowe układy wydechowe są używane głównie do tuningu samochodu. Są drogie i wytrzymałe, a także znane z tego, że są zarówno mocne, jak i lekkie.
Układy te mogą różnić się między sobą budową tłumika. Jest on dostępny w formie rezonatora lub tłumika przelotowego. Rezonatory tłumią wibracje, odprowadzając strumień gazów spalinowych przez system perforowanych rur. Charakteryzują się wysoką wydajnością, ale wytwarzają ciśnienie zwrotne, które zmniejsza moc silnika. Tłumiki przelotowe pochłaniają wyłącznie wibracje o wysokiej częstotliwości, zapewniając sportowy dźwięk bez wytwarzania ciśnienia zwrotnego.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Należy zawsze upewnić się, że systemy i czujniki odpowiedzialne za tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej działają prawidłowo. W przeciwnym razie może dojść do dalszego spalania paliwa w rurze wydechowej, powodując jej przepalenie. Gwałtowne odgłosy pękania dobiegające spod auta świadczą o tym, że układ nie jest szczelny.
- Używaj tylko wysokiej jakości paliwa. W przeciwnym razie katalizator może się szybko zatkać. Zmniejszona moc silnika, jego nierówna praca, kiepska dynamika pojazdu i zwiększone zużycie paliwa to objawy zatkanego elementu. W kabinie może również pojawić się zapach zgniłych jaj.
- Podczas jazdy po kiepskich nawierzchniach drogowych staraj się nie przejeżdżać przez kałuże z zimną wodą. Gwałtowne zmiany temperatury mogą spowodować pęknięcie gorących elementów układu wydechowego. Usterki te można wykryć podczas przeglądu. Nieszczelny układ może także wytwarzać nietypowy hałas podczas pracy silnika.
- W odpowiednim czasie wymieniaj i dokręcaj uchwyty i elementy mocujące. Jeśli się poluzują, elementy tłumika wystawione będą na silne drgania, mogą zacząć dotykać nadwozia samochodu i ulec przedwczesnemu uszkodzeniu. Charakterystyczne metaliczne odgłosy dochodzące spod pojazdu, które stają się głośniejsze na przykład podczas jazdy po kiepskich nawierzchniach drogowych, są znakiem, że należy sprawdzić uchwyty i elementy mocujące.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
Chcesz kupić elementy układu wydechowego w atrakcyjnej cenie? W naszym katalogu znajdziesz wysokiej jakości i niedrogie części zamienne. Nasze regularne promocje pomogą Ci zaoszczędzić jeszcze więcej.