Półosie i przeguby napędowe są przeznaczone do przenoszenia momentu obrotowego ze skrzyni biegów lub mechanizmu różnicowego tylnej osi na koła napędowe. Jednocześnie umożliwiają kierowanie kołami i ich delikatne przesuwanie w płaszczyźnie poziomej i pionowej.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów komponentów
Elementy te są montowane na osiach napędowych pojazdów i mogą różnić się między sobą rozmiarem i budową.
Obecnie większość półosi wykonana jest w formie drążka z wielowypustami, który posiada na swoich końcach przeguby napędowe. Przeguby te mogą być kulowe lub trójramienne.
Kulowe przeguby napędowe (homokinetyczne) charakteryzują się wytrzymałością i odpornością na zużycie, a jednocześnie są kompaktowe. Dzięki dużej powierzchni styku, na której rozkładane są obciążenia, elementy te są w stanie przenosić wysokie momenty obrotowe przy dużych kątach skrętu. Przeguby trójramienne dobrze pochłaniają drgania silnika i skrzyni biegów. Umożliwiają ruch wzdłużny wału.
Końcówka przegubu homokinetycznego może posiadać wielowypusty, które wsuwa się w piastę koła, skrzynię biegów lub przekładnię tylnej osi, albo w kołnierz, który mocuje się do wymienionych podzespołów.
Półosie sztywne stosowane w samochodach z tylnym mostem napędowym nie posiadają połączeń przegubowych. Mają postać drążka, czasami zwężonego, ze znajdującymi się na obu końcach wielowypustami lub z połączeniem wielowypustowym i kołnierzem.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Regularnie sprawdzaj stan osłon przegubów półosi. W przypadku utraty ich szczelności, wilgoć i brud dostają się do wnętrza podzespołu i powodują korozję oraz zużycie ścierne jego elementów. Oznakami uszkodzenia osłon są pozostałości środka smarnego na ich powierzchni oraz ślady oleju na wewnętrznej stronie.
- Unikaj jazdy po wybojach i dziurach z dużą prędkością. Obciążenia pogarszają stan przegubów homokinetycznych. Oznakami uszkodzenia elementów są nietypowe dźwięki podczas ruszania autem, charakterystyczne szarpnięcia i trzaski, zwłaszcza podczas pełnego skrętu kierownicą. W przypadku poważnego zużycia podczas wykonywania manewrów słychać skrzypienie.
- W odpowiednim czasie eliminuj wszelkie wycieki. Na przykład gorący olej przekładniowy z tylnej osi wyciekający przez uszkodzone uszczelnienie olejowe przedostaje się na uszczelniacz łożyska półosi i wymywa smar. Powoduje to szybsze zużycie i uszkodzenie elementów łożyska. Wyciekający olej można wykryć na podwoziu auta zabrudzonym olejem.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
U nas możesz kupić półosie i przeguby napędowe o wysokiej jakości w przystępnej cenie. Nasza oferta obejmuje części samochodowe pochodzące od wiodących producentów. Regularnie prowadzimy promocje, które umożliwiają zaoszczędzenie pieniędzy. Ponadto jesteśmy gotowi zaoferować darmową dostawę w przypadku zamówienia powyżej określonej kwoty.