Sprzęgło jest ważnym podzespołem występującym w pojazdach z manualną skrzynią biegów. Kierowca wciska pedał sprzęgła, aby zmienić bieg, a także podczas zatrzymywania samochodu. Umożliwia ono odłączenie silnika od skrzyni biegów w celu zmiany biegu, a następnie płynne wrzucenie go ponownie, co zapobiega jej zużyciu i zniszczeniu wskutek wysokich obciążeń. Składa się z tarczy dociskowej i tarczy sprzęgła, pokrywy sprzęgła, koła zamachowego, łożyska wyciskowego, widelca i innych elementów.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów sprzęgieł
Sprzęgło może być suche lub mokre. Najbardziej popularnym rodzajem jest sprzęgło suche. Połączenie pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów jest zapewnione dzięki suchemu tarciu pomiędzy tarczą sprzęgła a tarczą dociskową.
W sprzęgle mokrym tarcze są zanurzone w kąpieli olejowej i zazębiają się w bardziej płynny sposób. Ponadto tego typu mechanizm ma większą wydajność, ponieważ tarcze są lepiej chłodzone. Najczęściej można go spotkać w przekładniach z podwójnym sprzęgłem.
Układy mogą różnić się między sobą także ilością tarcz. Sprzęgło jednotarczowe jest najtańsze, ale jednocześnie najmniej wydajne. Mechanizmy dwutarczowe i wielotarczowe mogą przenosić większy moment obrotowy, mając taki sam rozmiar.
Istnieją koła zamachowe pojedyncze lub dwumasowe. Pierwsze z nich mają prostą konstrukcję i są znane ze swojej wytrzymałości. Dwumasowe koła stają się coraz bardziej popularne, ponieważ pochłaniają wibracje i hałas oraz zmniejszają obciążenie przekładni.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Jak tylko zmienisz bieg, zdejmij stopę z pedału sprzęgła. W przeciwnym razie, jeśli przypadkowo wciśniesz pedał, sprzęgło zacznie się ześlizgiwać, okładziny cierne zaczną się palić, w kabinie może pojawić się zapach spalenizny, a wydajność pojazdu będzie obniżona.
- W odpowiednim czasie wyeliminuj nieszczelności w komorze silnika. Olej silnikowy wyciekający przez uszczelki silnika może doprowadzić do smarowania i zabrudzenia sprzęgła, powodując jego ślizganie. Powoduje to wolniejsze przyspieszanie samochodem, a podczas zmiany biegów lub przyspieszania mogą pojawić się szarpnięcia i wibracje.
- Jeśli zatrzymasz się na jakiś czas, na przykład na światłach lub w korku, wrzuć bieg neutralny: nawyk ciągłego przytrzymywania wciśniętego pedału może uszkodzić jego łożysko. Hałas podczas aktywacji mechanizmu jest oznaką awarii. Czasami gdy łożysko wyciskowe jest zablokowane, po wciśnięciu pedał nie wraca do swojej początkowej pozycji.
- Nie przeciążaj pojazdu. Długotrwała jazda pod górę z przyczepką, ostre hamowanie lub na przykład próba wydostania się z zaspy śnieżnej poprzez rozkołysanie samochodu może doprowadzić do spalenia okładzin ciernych. Zapach spalenizny i buksowanie kół są oznakami tej usterki.
- Unikaj agresywnej jazdy. Buksowanie kół oraz gwałtowne zwalnianie i wciskanie pedału sprzęgła pogarsza stan sprężyny tłumiącej oraz powoduje złuszczanie się okładzin ciernych. Tym usterkom towarzyszą wibracje podczas ruszania autem.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
W naszym sklepie internetowym możesz kupić wysokiej jakości elementy sprzęgła do swojego auta. Nasi specjaliści chętnie pomogą Ci wybrać potrzebne części zamienne. Poinformują Cię również o tym, jak można zaoszczędzić na zakupie.