Wały napędowe i mechanizmy różnicowe są ważnymi elementami napędu. Służą do przenoszenia momentu obrotowego i rozkładania go pomiędzy osie i koła pojazdu.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów komponentów
W zależności od sposobu mocowania wały napędowe mogą być jedno-, dwu- lub trzyczęściowe. Elementy jednoczęściowe montowane są bez użycia jakichkolwiek łożysk. Elementy dwuczęściowe montowane są przy użyciu jednego łożyska centralnego, a wały trzyczęściowe - za pomocą dwóch łożysk. Łożyska mogą być cylindryczne, stożkowe i igiełkowe. Wały z kolei mogą mieć postać rurową lub teleskopową. Elementy teleskopowe mają przegub ślizgowy po środku, który przejmuje obciążenia osiowe.
Występują mechanizmy międzyosiowe (centralne) i mechanizmy różnicowe kół. Pierwsze z nich są powszechnie spotykane w samochodach z napędem na cztery koła i służą do rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osie. Te drugie wykorzystywane są także w samochodach z napędem na przednie i tylne koła. Rozdzielają moment obrotowy pomiędzy koła. Mogą mieć różne konstrukcje. W dzisiejszych czasach można spotkać następujące rodzaje:
- Mechanizmy różnicowe sterowane przez kierowcę. Tego typu systemy przenoszą moment obrotowy w stosunku 50:50. Blokuje się je ręcznie.
- Samoblokujące się mechanizmy Torsen. Charakteryzują się wytrzymałością i odpornością na zużycie. Umożliwiają rozłożenie momentu obrotowego w różnych proporcjach, np. 80:20. Niemniej jednak nie są odpowiednie do użytku w autach wyposażonych w system ESP.
- LSD. To mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu. Nie wymagają żadnej ingerencji kierowcy i umożliwiają osiągnięcie dużej różnicy pomiędzy prędkościami obrotowymi obu kół.
- Sprzęgła wiskotyczne. Blokowanie zapewnione jest dzięki właściwościom płynu silikonowego, którym są wypełnione. Osie są płynnie dołączane i odłączane bez wywierania znacznych obciążeń na układ napędowy.
- Sprzęgła wielopłytkowe Haldex. Zapewniają bardzo szybką reakcję i mają różnorodne schematy dystrybucji momentu obrotowego. Mają dobrą kompatybilność z układami elektronicznymi. Niemniej jednak są podatne na przegrzewanie przy dużych obciążeniach.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Regularnie wymieniaj olej w mechanizmie różnicowym (osi), skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej. Upewnij się, że jego ilość jest zgodna z wymogami technicznymi pojazdu. Niedostateczny poziom oleju powoduje poważne zużycie i przegrzanie przekładni, zębatek i wielowypustów. Uszkodzenie tych części mogą sygnalizować różne oznaki, takie jak pogorszona sterowność i odgłosy stukania podczas wchodzenia w ostre zakręty. Interwały wymiany oleju są określone dla poszczególnych podzespołów i samochodów. Informacje te można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
- Regularnie smaruj przeguby krzyżakowe wału napędowego. Zaleca się wykonywanie tej procedury co 5000-6000 przejechanych kilometrów lub np. przy wymianie oleju silnikowego. Pomoże to uniknąć niedostatecznego dopływu oleju do łożysk, uchroni je przed zużyciem, korozją, przegrzaniem i zniszczeniem. Oznakami uszkodzenia przegubu krzyżakowego są charakterystyczne wstrząsy z towarzyszącym im metalicznym dźwiękiem słyszalnym podczas ruszania autem, wibracje przy wysokich prędkościach i skrzypiące odgłosy.
- Przy każdym serwisie swojego samochodu sprawdź elementy mocujące podzespoły i w razie potrzeby dokręć je. Mogą się poluzować. Temu problemowi towarzyszą silne uderzenia w obszarze podwozia zaraz po zmianie biegu i wibracje.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
W naszym sklepie internetowym zawsze można kupić wały napędowe i mechanizmy różnicowe. Jedną z naszych głównych zalet jest starannie wyselekcjonowany asortyment produktów, który spełnia wymagania miłośników samochodów posiadających zarówno samochody poprzednich generacji, jak i modele, które dopiero co zjechały z linii montażowej. Dzięki temu nie będziesz miał żadnych trudności ze znalezieniem części zamiennej do swojego auta. W razie potrzeby nasi specjaliści służą Ci pomocą.