Paski, łańcuchy i rolki to kluczowe elementy napędów układu rozrządu i podzespołów silnika. Ich głównym zadaniem jest synchronizacja obrotów wału korbowego i wałka rozrządu, a także przenoszenie momentu obrotowego na pompę wody, pompę olejową, sprężarkę klimatyzacji, pompę wspomagania kierownicy, alternator i inne podzespoły.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów komponentów
Główne rodzaje pasków używanych w samochodach to paski zębate i wieloklinowe. Paski zębate są stosowane w układzie rozrządu i charakteryzują się wytrzymałością, cichą pracą i wydajnym przenoszeniem momentu obrotowego. Ich żywotność wynosi średnio 80 000-100 000 km przebiegu. Paski wieloklinowe stosowane są z kolei w napędzie pomocniczym elementów silnika. Cechuje je uniwersalność. Wyginają się w dowolnym kierunku, pracują przy dość wysokich obrotach i zapewniają pewny chwyt na kołach pasowych. Należy je wymienić co 50 000-60 000 przejechanych kilometrów.Łańcuchy napędzają układ rozrządu. Mogą występować w formie rolkowej lub pierścieniowej. W porównaniu z paskami są trwalsze: wystarczają na przejechanie 150 000-200 000 km. Są odporne na zmiany temperatury i przegrzewanie, a także są w stanie wytrzymać duże obciążenia. Niemniej jednak są ciężkie, drogie i głośne. Poza tym są trudne do wymiany.Istnieją dwa rodzaje rolek: prowadzące i napinacze. Zbudowane są z łożyska i wielokrążka o zębatej lub gładkiej, a czasami żebrowanej powierzchni. Ich żywotność jest uzależniona od żywotności pasków, ponieważ wszystkie elementy napędu muszą być wymieniane jednocześnie.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Tylko wykwalifikowane osoby powinny instalować te komponenty. Jeśli na przykład rolki zostaną źle ustawione, zęby paska rozrządu mogą się ścinać. Czasami krawędzie części ulegają zużyciu. Uszkodzenie można wykryć podczas przeglądu. Jeśli elementy są zbyt mocno dokręcone, materiał między zębami ulegnie uszkodzeniu. Pojawią się na nim widoczne pęknięcia. W przypadku przekręcenia paska podczas montażu lub użycia śrubokręta lub innego ostrego przedmiotu do obracania koła pasowego, może dojść do zerwania kordu paska. Towarzyszy temu charakterystyczny, głośny dźwięk, silnik gaśnie i dochodzi do uszkodzenia zaworu.
- Regularnie sprawdzaj uszczelnienia olejowe silnika i w razie potrzeby wymień je. Wycieki oleju są groźne dla napędów pasowych. Olej znajdujący się na częściach powoduje ześlizgiwanie się paska wieloklinowego i przeskakiwanie pasków zębatych na zębach. W pierwszym przypadku słychać charakterystyczny gwizd dobiegający spod maski samochodu. Wydajność alternatora może być znacznie pogorszona. W drugim przypadku silnik pracuje niestabilnie, gaśnie, traci moc, a czasami nawet nie chce się uruchomić.
- Wymieniaj olej w odpowiednim czasie. W przeciwnym razie hydrauliczne przewody napinacza mogą się zatkać. Powoduje to także utratę napięcia pasa napędowego i może spowodować zwisanie łańcucha i przeskakiwanie na zębach. W rezultacie silnik samoczynnie gaśnie lub pracuje głośniej niż zwykle. Z komory silnika słychać nietypowe dźwięki. Łańcuch rozrządu jest także czuły na jakość środka smarującego. Jeśli jest on zanieczyszczony, element ulegnie szybszemu zużyciu.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
W naszym sklepie internetowym możesz kupić paski, łańcuchy i rolki w atrakcyjnej cenie. Nasz sklep internetowy posiada ogromny asortyment wysokiej jakości produktów. Aby znaleźć najbardziej odpowiednie części do swojego auta, podaj jego markę, model i wersję w odpowiednim polu na stronie głównej naszej witryny.