Układy paliwowe są przeznaczone do magazynowania i oczyszczania paliwa, a także do dostarczania go do silnika samochodu. Jego prawidłowe funkcjonowanie wpływa przede wszystkim na ogólną zdolność samochodu do poruszania się, zużycie paliwa, wydajność pojazdu i moc silnika. Układ składa się ze zbiornika, gdzie paliwo jest magazynowane, pompy, która zapewnia obieg paliwa, przewodów, wtryskiwaczy, a w wielu autach z silnikami Diesla - szyny paliwowej.
Charakterystyczne cechy różnych rodzajów układów paliwowych
Układy paliwowe różnią się w zależności od typu silnika. Silniki benzynowe wyposażone są w układ wtrysku jednopunktowego, wielopunktowego lub wtrysku bezpośredniego.
W układach paliwowych z wtryskiem jednopunktowym paliwo dostarczane jest przez jeden wtryskiwacz do kolektora dolotowego. Tego typu system jest prosty i niezawodny, ale w dzisiejszych czasach nie jest już powszechnie stosowany. Systemy wtrysku wielopunktowego dostarczają paliwo do każdego cylindra za pomocą oddzielnego wtryskiwacza. Mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje w kolektorze dolotowym. W dzisiejszych czasach tego typu systemy są najczęściej spotykane. Zapewniają niskie zużycie paliwa, są przyjazne dla środowiska i nie są wrażliwe na jakość używanego paliwa. System wtrysku bezpośredniego dostarcza paliwo bezpośrednio do każdego cylindra silnika. Taka konstrukcja pozwala na bardzo precyzyjną regulację stosunku mieszanki paliwowo-powietrznej we wszystkich trybach roboczych silnika, zwiększając w ten sposób moc silnika, zapewniając jego wysokie osiągi i zmniejszając zużycie paliwa. Niemniej jednak w tych systemach konieczne jest używanie wysokiej jakości paliwa.
W pojazdach z silnikiem Diesla paliwo może być dostarczane za pomocą pompy wtryskowej, pompowtryskiwacza lub systemu Common Rail. Układy z pompami wtryskowymi są coraz mniej popularne i zazwyczaj spotykane są w starszych samochodach i pojazdach użytkowych. Są dość niezawodne i nie są wrażliwe na jakość stosowanego paliwa, ale zużywają je w dużych ilościach. Pompowtryskiwacze są napędzane wałkiem rozrządu i dlatego zużywają się dość szybko. Układ paliwowy Common Rail zapewnia wysoką moc przy niskim zużyciu paliwa oraz płynną i cichą pracę silnika. Jest on jednak wrażliwy na jakość paliwa i drogi w utrzymaniu w odpowiednim stanie technicznym.
Użytkowanie i wymiana: co trzeba wiedzieć
- Wymieniaj filtr paliwa na czas. W większości samochodów zaleca się jego wymianę co 20 000-30 000 km. Konieczna może być wcześniejsza wymiana elementu ze względu na używanie paliwa o kiepskiej jakości, gromadzenie się zanieczyszczeń nagromadzonych wewnątrz zbiornika lub przedostanie się wody do paliwa. Objawy awarii obejmują zwiększone zużycie paliwa, szarpanie autem podczas jazdy pod górę, spadek mocy silnika, wypadanie zapłonu lub gaśnięcie silnika na biegu jałowym.
- Staraj się, aby zbiornik paliwa był zawsze co najmniej w połowie pełny, zwłaszcza w zimie. Ze względu na tworzenie się kondensatu na dnie zbiornika może gromadzić się woda. Pod wpływem niskich temperatur woda zamarza. Lód może przedostać się do pompy paliwowej, powodując jej przegrzanie. Specjalny wskaźnik na desce rozdzielczej pomoże Ci monitorować poziom paliwa.
- Wycieki paliwa należy natychmiast wyeliminować: mogą one spowodować pożar w samochodzie. Łatwo jest odróżnić kałuże benzyny od innych płynów, ponieważ są wielokolorowe.
topczescizamienne.pl: tylko wysokiej jakości części samochodowe
W naszym sklepie internetowym można kupić elementy układu paliwowego do każdej marki i modelu samochodu. Dzięki ogromnemu wyborowi produktów na pewno znajdziesz potrzebne części. Jeśli potrzebujesz porady, nasi specjaliści pomogą Ci wybrać odpowiednie komponenty i złożyć zamówienie.